Mens økonomien kørte godt, var der ikke så meget korruption i Rusland. Men siden 2009-2010 har korruptionen taget et kæmpehop. Sådan lyder i hvert fald erfaringen hos danske Lau Geckler, der bor i Moskva og er drektør i it-firmaet Yota Devices.
Lau Geckler mener, at penge under bordet er særlig udbredt i de multinationale selskaber, hvor mange medarbejdere har mistet deres bonusser - netop på grund af krisen. Så de er blot ude på at fylde hullet op, lyder forklaringen fra den danske forretningsmand.
F.eks. er Lau Geckler stødt på korruption i et stort og seriøst fransk firma. Her sagde medarbejderen, at han plejede at få USD 100.000 i bonus. Men det fik han ikke mere, og nu ville han have dem af danskeren i stedet. Lau Geckler valgte at gå videre til medarbejderens chef, men her var ingen hjælp at hente. Chefen kendte udmærket godt problemet, men hvis danskeren «sladrede», ville han få problemer med alle franske firmaer. Udenlandske firmer er således ikke bedre end de russiske, når det drejer sig om korruption, lyder danskerens pointe.
Det er ikke unormalt, at kundens medarbejder kræver 3 pct. oveni til sig selv, hvis du f.eks. sælger en reklamekampagne på USD 1 mio. til en kunde. Der er marketingchefer i store danske, svenske, tyske og engelske selskaber, som tjener store penge på det, mener Lau Geckler.
Ingen har nogen reel interesse i at stoppe korruptionen i Rusland. Derfor bliver den ved. Eneste forskel er, at snakken om ekstra bidrag foregik helt åbenlyst. I dag foregår det lidt mere diskret, fortæller La Geckler i artiklen.